planningילדים אוהבים מסגרות. הם אוהבים לדעת מה עומד לקרות. הידיעה הזו מאפשרת להם תחושת ביטחון. בגילאים הצעירים סדר-יום בגן הוא חוק בל יעבור. וככל שהגיל עולה כך המסגרת החינוכית הופכת נוקשה יותר ועם פחות מקום לשינויים. לעומת זאת מחוץ למסגרות החינוכיות השונות רובנו משאירים "אזורים פתוחים" ללא תוכניות מוגדרות.

אני לא חושבת שאנחנו צריכים לתכנן את 24 השעות היומיות שלנו ויחד עם זאת תוכניות
הן הבעת רצון והעדפה לעשות משהו אחד על פני משהו אחר, הן הדרך שלנו לגרום לכך שמשהו שאנחנו רוצים שיקרה אכן  יקרה, וכן, גם לשבת על הספה בסלון ביחד ולדבר יכולה להיות תוכנית מצויינת.

הפחד בתכנון

ברוב המקרים הפחד מלתכנן טמון בהבנה שלעיתים תוכניות משתנות. ומה יקרה אם נתכנן והתוכנית לא תתבצע?!? גם כאן קיימת מתנה אותה נוכל להעניק לילדינו: הגמישות. כן, זה נכון – החיים שלנו דינמיים, דברים משתנים ותוכניות עלולות לא לצאת לפועל וכאשר זה קורה יש לנו את היכולת להגיב וליצור משהו שונה, אחר וחדש שיתאים למצב החדש.

העוצמה שבתכנון


"
הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא להמציא אותו" פיטר דרוקר (אבי תורת הניהול המודרנית)
היכולת שלנו ליצור את העתיד טמונה ביצירת תוכניות ויישום שלהן. קיימת חשיבות רבה בחיבור ילדים להשפעה שלהם על העתיד (גם מחר או אפילו היום מאוחר יותר הוא העתיד). בהתחברות ליכולת ליצור שינוי, לתכנן ואז לבצע אנחנו מלמדים את ילדינו להתחבר לרצונות שלהם, לבחור, לקבל החלטות וליזום פעולות שישפיעו לטובה על היומיום שלהם.

אז… אחרי שנפטרנו מהפחד בתכנון, והכרנו את העוצמה שבתכנון הנה שלושה טיפים לחיזוק יכולת התכנון אצל ילדינו:
1. הילד קובע – כשאנחנו רוצים ללמד את ילדנו ליצור תוכניות לעצמו עלינו לאפשר לו כמה שיותר חופש ביצירתן. גם אם יש
תוכניות קבועות מראש שלא ניתן להזיז, תמיד ניתן לאפשר לילד זכות בחירה ויצירת תוכניות קטנות בתוך המסגרת הגדולה. לדוגמא: מה הוא רוצה ללבוש או לקחת איתו? מה הוא מעדיף לעשות לפני מה? איך הוא מציע להתארגן לקראת? וכן הלאה.
2. להתחיל בקטן – עודדו את ילדכם ליצור תוכניות קטנות לעתיד הקרוב (עוד שעה, היום בערב, מחר בבוקר..), תוכניות קטנות יהיו כאלו שהביצוע שלהן יהיה לא רק אפשרי אלא גם נעים ואפילו מהנה. כהתחלה היינו רוצים ליצור כמה שיותר חוויות הצלחה.
3. אסטרטגיות תכנון – לכל אחד מאיתנו יש את אסטרטגיית התכנון שלו. אצלי זה רשימות. אני לא יכולה להעביר יום בלי שיצרתי לעצמי לפחות חמש רשימות מכל הסוגים ובכל תחומי החיים שלי – רשימות הן הדרך הטובה ביותר שאני מצאתי לעצמי לתכנן ולעמוד בתוכניות שלי. חישבו על דרך התכנון שלכם ולמדו ושתפו את ילדכם בה(גם כשהבנות שלי לא ידעו לכתוב, יצרנו ביחד רשימות מאויירות שהן יכלו להבין).

לסיכום, היכולת לתכנן היא רבת חשיבות בכל שלב בחיינו. יצירת תוכניות היא למעשה יצירת העתיד שלנו. וכדי לתרגל, ללמד וליישם זאת עם ילדינו מומלץ מאוד לפנות זמן מיוחד ביום/ בערב וליצור ביחד את התוכנית שלנו למחר, וממש לאפשר לילדנו להיות שותפים ולתת את הדגשים וההעדפות שיבחרו ביצירת העתיד שלהם.

בהצלחה ובאהבה
: )
שני צוקרמן – מפתחת משחקי "חלום לי"