בחירת סיפור לפני השינה

סיפורי ילדים – לא תמיד לילדים…/ שני צוקרמן

אחד הכלים הטובים ביותר לעידוד ההתפתחות הרגשית והשפתית אצל ילדים הוא לספר להם סיפורים. עולם הדמיון אצל ילדים הוא כל כך עשיר ומגוון, ודרך סיפור אנחנו יכולים לחשוף אותם לדברים חדשים, לדמיין ולצחוק ביחד איתם ולהעביר להם מסרים חשובים לחיים.

כיום קיימים בשוק מאות ספרי ילדים נפלאים עם סיפורים מצחיקים, מרגשים ומעצימים.

יחד עם זאת חלק מספרי הילדים, ואפילו המוכרים והידועים ביותר, עלולים להיות מפחידים, לא חינוכיים ואף להכניס ילדים לחרדות.  סיפורי האחים גרים לדוגמא ועוד רבים דומים להם מבוססים ברובם על מאורעות קשים מאוד, וודאי עבור ילדים. סיפורים בהם אמא מתה, אב לא מצליח להגן על ביתו וגיבורי הסיפור הצעירים נרדפים בדרך כלל על ידי מכשפות, ציידים או אימהות חורגות מרושעות.

כל המאורעות הקשים האלו מסתתרים מאחורי דמויות מצוירות שובות לב. "העטיפה" המצוירת של תסריטים אלו מתעתעת בנו אפילו יותר משום שנעים וכיף לנו לראות אותם,

מה שמאפשר לסיפור העלילה להתחבא היטב מאחורה.

העניין הוא שהמסרים הקשים עוברים בכל מקרה.

מציאות ודמיון


רק לקראת גיל 4 מתפתחת אצל ילדים בהדרגה היכולת להבחין בין דמיון ומציאות.

הקו המפריד בין דמיון ומציאות אצל ילדים צעירים אינו לגמרי ברור.

הם מאמינים לרוב הדברים שנאמרים להם ומקבלים אותם כעובדה.

השילוב שבין עולם הדמיון המפותח ובין חוסר ההבחנה בין דמיון ומציאות היא הסיבה העיקרית להתפתחות

של פחדים בגילאים אלו. ולכן עלינו להיות ערניים לסיפורים אותם אנו בוחרים לספר לילדינו,

וכמובן גם לסרטים אותם הם רואים, למשחקי המחשב בהם הם משחקים וכו'.

איך אני רוצה שהילד שלי יחווה את העולם?


ככל שילדים בגילאים האלו יחוו את העולם סביבם כמקום בטוח כך הם יהיו פנויים יותר ללמידה, צמיחה והתפתחות.

לעומת זאת ילדים שיחשפו לסיפורים בעליי תסריטים מפחידים עלולים לפתח פחדים וחרדות לגביי העולם והאנשים סביבם. המחשבה על כך שאמא עלולה למות ואבא לא יוכל להגן עליי אינה ניתנת לעיכול בגילאי 3-4.

בדיוק כמו שאנו שומרים ומגנים על ילדינו במרחב תוך כדי ההתפתחות הפיזית שלהם,

עלינו גם לשמור ולהגן עליהם גם בזמן ההתפתחות הרגשית שלהם. ולכן קיימת חשיבות גדולה

להתאים את תוכן הסיפורים לגיל הילד.

כדי להתאים את תוכן הספר לגילאים הצעירים עלינו לוודא שהסיפור לא כולל אובדן חמור מידיי

(לדוגמא מוות של אחד ההורים), ושבמידה וקיים קונפליקט הוא נפתר בצורה נעימה וטובה.

שימוש בספר כהעברת מסר


 שימושים חיוביים ונפלאים שאפשר לעשות בעזרת ספרי ילדים הם:
*  העברת מסרים חינוכיים – לוודא שהסיפור מכיל מסרים שהיינו רוצים שילדנו יאמצו ויפעלו לפיהם.
*  פתרון בעיות יומיומיות – קיימים ספרי ילדים ייעודיים לנושאים מסוימים שהיינו רוצים לסייע לילדנו ללמוד או לפתור.

לדוגמא: להירדם בקלות, להתגבר על חלומות רעים, להיגמל מחיתול/ מוצץ,

לפתור מריבות בין חברים, סבלנות וכו'…

לסיכום, כאשר אנחנו מקריאים סיפור לילדים (עד גיל 5) עלינו לקחת בחשבון שאנחנו מספרים להם על העולם,

פותחים בפניהם אפשרויות חדשות ויוצרים ומרכיבים את נקודת המבט שלהם על החיים.

לכן השאלה החשובה שעלינו לשאול את עצמינו כהורים היא דרך אילו משקפיים היינו רוצים שילדינו יביטו על החיים.

ספרי הילדים מבית "חלום לי" עוסקים בהתמודדויות יומיומיות של ילדים, בהענקת כלים להתמודדויות אלו, וכמובן בהעברת מסרים חיוביים ומעצימים לילדים.