הכנה רגשית לכיתה א'

איך אנו מתמודדים עם החששות והפחדים?
ואיך אנו מסייעים לילדים ללמוד להתמודד עם החששות והפחדים שלהם?
קודם כל נארגן ביחד עם הילד את הסביבה הלימודית שלו בבית.
נחליט יחד איפה כל דבר יהיה, שיהיה נגיש ונוח לילד, נעטוף את הספרים ונדביק עליהם מדבקה עם השם כדי שלא יאבדו.
ניתן לילד את ההרגשה של התחלה חדשה וחגיגית, ושיש סיבה להתרגש ולשמוח ממנה.
אחרי שהכנו את כל הדברים שצריך, עשינו קניות ומילאנו ילקוט בכלי כתיבה וספרים, הגענו לשלב שבו צריך למלא את “הילקוט” של הכלים הרגשיים.
פעמים רבות ההכנה הרגשית לכיתה א’ נתפסת כחשובה ביותר מכלל ההכנות שנעשות עם הילדים, שכן ברגע שילד מוכן מבחינה רגשית, הוא יכול להסתגל ולהתמודד עם האתגרים הרבים שהמעבר לבית הספר טומן בחובו.
ואנחנו כהורים אחראים על רוב העבודה העדינה הזו של ההכנה.

אז איך מכינים רגשית את הילד לכיתה א'?

תקשורת באמצעות משחקים וספרים

בעזרת משחקים וספרים ניתן להקשיב לחששות של הילד מבלי לשאול אותו ישירות.
היות וגם אנחנו משתפים תוך כדי משחק, נוכל לשתף את הילד גם בחששות שלנו ולתת לו את ההרגשה שהוא לא לבד בתחושות הללו.

תתפלאו לראות כמה הילדים היום מודעים למצבם הרגשי, ומסוגלים למצוא פתרונות בעצמם בכדי להחזיר את הבטחון העצמי, גם במידה ואבד לאורך התקופה האחרונה. ישנם משחקים המיועדים בדיוק למטרה זו ומכוונים את הילד וההורה לנושאים שקשורים במעברים ובהתחלות חדשות.

כמו למשל משחק הקלפים “גלה לי”, שתוך כדי משחק מעלה שאלות מגוונות בנושא רגשות. הילד מתבקש לענות על השאלות ולמצוא פתרונות מיוחדים, שגורמים לו לקבל את השליטה והבטחון חזרה לידיו.

כאשר הילד יתייצב מול הקושי הרגשי של המעבר לבית הספר, אפשר לחזור לשאלות שבמשחק ולענות עליהן יחד בהקשר הזה.

גלה לי

משחק קלפי שאלות ומשימות, הכנה רגשית לכיתה א'