התמודדות עם פחד ב-6 שלבים

תהליך התמודדות עם פחד, המבוסס על ההפרדה בין תחושת הפחד ובין מושא הפחד (הדבר ממנו הילד מפחד).

כמה דגשים חשובים להצלחת התהליך:
  • לפני שמתחילים כאשר הילד אומר “אני מפחד”, לשאול אותו: “האם היית רוצה להפסיק לפחד?” רק כאשר התשובה היא “כן” ניתן להתחיל בתהליך.
  • עוד שאלה חשובה לפני תחילת התהליך: “היית רוצה שאני אעזור לך להפסיק לפחד?” ושוב מחכים לתשובה חיובית.
  • חלק מייחודיות התהליך היא שאין צורך להתעסק במושא הפחד. ולכן שאלות כמו “מה מפחיד אותך?” וכדומה, הן שאלות מיותרות כהקדמה לתהליך זה ואף יכולות לפגוע בהצלחה שלו מכיוון שאנחנו רוצים להיות ממוקדים אך ורק בתחושת הפחד עצמו.
  • חלק  נוסף בהצלחת התהליך טמון בדרך הפיזית שאנחנו מציגים אותו. כאשר תקראו את התהליך למטה תשימו לב שבחלק מהצעדים מדובר בשילוב של דמיון עם תנועות פיזיות – שחקו עם זה וממש התחברו והציגו את זה, יש להצגה הזו משמעות גדולה מאוד בהצלחת התהליך.
  • ההצלחה הגדולה שלנו כאשר נלמד את הילד שלנו להשתמש בתהליך זה היא שבכל פעם בו הוא ייתקל בתחושת פחד (ולא משנה ממשה יפחד) יוכל להעביר את עצמו את התהליך לבד ולהתמודד או אפילו להעלים את הפחד.
התמודדות עם פחד ב-6 צעדים

צעד 1הראה/י לי איפה נמצא הפחד שלך? באיזה חלק בגוף את/ה מרגיש/ה אותו?

צעד 2 דמיינ/י שאני מוציא/ה את הפחד והוא נמצא אצלי ביד. ספר/י לי איך הוא נראה? צבע, צורה, גודל וכו’.

צעד 3 עכשיו דמיינ/י שאני מקטינ/ה אותו עד שהוא הופך ממש ל_____ קטן. מה היית רוצה לעשות איתו עכשיו?
(לזרוק מהחלון, לזרוק לפח, לכווצ’ץ’ אותו) ואני (ההורה) ממש עושה את זה בצורה פיזית.

צעד 4 איזו תחושה היית רוצה שתהיה לך עכשיו במקום בגוף ממנו הוצאנו את הפחד?
תאר/י לי איך “התחושה הזו” נראית (ממש להמחיש את התיאור בכפות הידיים שלנו).

צעד 5   עכשיו דמיינ/י את המאפיינים של התחושה החדשה. (לדוגמה לב אדום וורוד), דמיינ/י איך הלב האדום וורוד הזה מתמלא בתחושה החדשה הזו (לדוגמה אהבה) וממש נכנס וממלא את החזה וכשהלב האדום וורוד הזה עם כל האהבה הזו ממלא את החזה שלך, תוכל/י להרגיש איך עם כל נשימה האהבה הזו הולכת ומרחבת וממלאה גם את הבטן, הידיים, הרגליים והפנים (ללטף כל חלק שאנחנו מזכירים).

צעד 6 יש עוד מקום שהיית רוצה למלא באהבה? אם כן – למלא אותו. אם לא – התהליך הסתיים.

בהצלחה!

מה כדאי לעשות – ספר להתמודדות עם מצבי היום-יום